03 05 2019

De eerste eend die bij Fastned terecht kan

Vroeger mocht Sander van zijn moeder nooit speelgoed met batterijen… Ha, nu heeft hij er lekker toch een!

In onze nieuwe garage hebben we nieuwe expertise toegevoegd, het elektrisch laboratorium van 2cv Electrique. Ruben werkte, naast zijn eigen bedrijf, al een tijd voor ons. In het nieuwe pand vonden we ruimte om ons gezamenlijk enthousiasme te bundelen. Om dat te vieren besloten we voor Sander een dagelijkse eend te bouwen, maar dan een stap verder dan de eenden die Ruben al eerder elektrificeerde, om te zien wat er met de huidige stand van techniek en kennis mogelijk is.

De eerste eend die Ruben ombouwde gebruikt hij al 7 jaar dagelijks en heeft al behoorlijk wat kilometers en twee lange vakantiereizen het bewijs geleverd dat het kan; een erg goed rijdende een betrouwbare elektrische klassieker bouwen. Destijds mede gebouwd om zelf de lucht in zijn geliefde Amsterdam niet verder te vervuilen, een argument waar hij verschillende opdrachtgevers mee wist te overtuigen. Eenden en HY’s werden omgebouwd, evenals een DS voor zichzelf; gewoon om te laten zien dat het kan, er veel plezier mee te hebben en kennis  en een netwerk van toeleveranciers op te bouwen. Tast je het karakter van een klassieker dan niet aan door de verbrandingsmotor eruit te halen? Sander dacht eerst van wel, maar raakte na de eerste proefrit direct overtuigd dat er veel voor in de plaats komt; stilte en souplesse bijvoorbeeld.

De volgende ontwikkelingsstap zou op 3 punten verbetering moeten brengen; inzetbaarheid, prijs en hergebruik.

De range blijft ongeveer hetzelfde als voorgaande eenden, ongeveer 120km, maar je reis wordt eenvoudiger verlengd doordat we kozen voor een systeem waarmee je, als bij een Tesla, kunt snelladen. Minder dan een half uur en je kunt weer een flink stuk op pad.

De prijs lag voorheen door dure componenten rond de 30 mille, ex BTW. Doordat er steeds meer elektrische auto’s komen, komt er ook een steeds groter aanbod in (jong) gebruikt materiaal. Deze eend is voorzien van een accupakket van een Smart, ontwikkeld door Tesla. De motor komt uit een Nissan Leaf. Uiteraard is dit alles zorgvuldig met de RDW afgestemd en door hun goedgekeurd.

Met deze setup kunnen we jouw eend nu ombouwen vanaf 17.500,- ex BTW. Zoals deze eend is uitgevoerd, met snellaadfunctie en kachel, begin je bij ongeveer 21.000,-.

Wij vinden het een grote stap vooruit, maar blijven niet stilzitten; in een laboratorium moet voortgaand ontwikkeld worden. Er wordt momenteel al gewerkt aan een project met weer andere accu’s, software en elektronica worden verbeterd, er wordt nagedacht over een vervanging van de versnellingsbak en er wordt aan een app gewerkt om je nog meer met je elektrische eend verbonden te voelen. Ook zijn we een aantal samenwerkingen aangegaan, onder andere over de levering van de elektrische Mehari die ook op onze stand staat. Vraag gerust naar meer info en hou onze site in de gaten.