AZM3

Verkocht
€ 3500
1963
Bleu de Provence
69.000km km

In maart ’63 kwam de AZAM op de Franse markt, een luxere eend tussen het basismodel en de Ami in. Uitgevoerd met luxere bekleding en het nodige aan sierwerk aan de buitenkant. Voor de Belgische productie in Vorst betekende het ook een nieuw model, als opvolger van de AZL. Het werd de AZM3, een AZAM maar met derde zijruit; dat kregen de Fransen pas in ’65.

Je kunt nog zien dat de koetsen uit de Franse productie kwamen en in België aangepast werden. Op het achterlichtpaneel zitten op de plek waar in Frankrijk de centrale kentekenplaatverlichting zit de montagegaten nog in het zicht, maar ze zijn afgedicht met een gepuntlast plaatje. Ook de verlichting en knipperlichten waren specifiek voor deze Belgische modellen, net als details als de ruitensproeiers en daksluitingen. In ’67 werd de AZM3 opgevolgd door de AZAM6.

Deze AZM3 werd nieuw geleverd door dealer d’Hont in Gent. In ’76 werd hij nog een keer verkocht, nu aan mevrouw Cauwelsberge en later in ’81 weer ingeruild. In ’98 werd hij door dezelfde dealer aan een kennis van ons verkocht. Hij reed er een tijdje mee en bewaarde ‘m daarna bij een aantal andere Citroëns. Kortgeleden liet hij weten er mogelijk afscheid van te willen nemen. Dan rukken wij altijd gelijk uit, want Belgische productie-eendjes vinden wij leuk. Ze zijn geweldig qua uitvoeringen en details en hebben ook een band met Nederland, omdat alle eendjes die in de ’50- en ’60-er jaren hier geleverd werden uit Vorst kwamen.

Hij heeft een NL-kenteken, de motor heeft gelopen. Het chassis moet gerestaureerd worden, de gehele bodem vervangen. Zo, dat klinkt als veel werk…! Ja, maar dan heb je ook een uniek eendje.