2cv AZ

Verkocht
€ 6.950
1962
Vert Embrun
142.000 km

Je kunt in ieder geval zien dat hij geleefd heeft! De toeschouwers zijn meestal verdeeld: “Wow, cool, die moet je echt zo laten!!” , “Wanneer ga je ‘m restaureren?” en van alles daar tussen. Misprijzende blikken én opgestoken duimen zijn je deel als je met dit eendje rondrijdt. Wij vinden ‘m in ieder geval erg leuk!

Daarom heeft Sander ‘m ook van een vriend van hem overgenomen, om er lekker zelf mee te rijden. De vriend heeft ‘m in ‘95 gekocht en ‘m meest dagelijks gebruikt, vandaar ook de tekenen van leven in de vorm van gesleten lak en wat deukjes. Zeer regelmatig werd de auto geheel ingesmeerd met Owatrol of RX5 om de het aanroesten wel onder controle te houden.
Destijds was er nog wat twijfel over zijn historie, zijn koets is overduidelijk Frans en het kenteken Hollands, maar de RDW bevestigde na een blik op het chassisnummer dat het origineel ingeslagen was, dus zal er waarschijnlijk ooit een huwelijk tussen een goed geconserveerde Franse koets en een een dito Hollands chassis hebben plaatsgevonden. Na jaren van onthaasten met de originele 12pk-techniek, werd er een aantal jaren geleden toch gekozen om op een passende wijze op te voeren. Er werd gekozen voor techniek uit een Ami 6, 602cc-motor met bijbehorende overbrenging in de versnellingsbak en grotere trommelremmen.
Deze ombouw heeft er voor gezorgd dat aangesloten kon worden op het bestaande rem- en verwarmingssysteem en dat er geen zaken onomkeerbaar verbouwd zijn. Maar nu heb je wel het voordeel van een zacht pruttelend motortje van 25pk dat je met meer gemak naar de 100km/u brengt en makkelijker start en laadt met z’n 12V-installatie. De overbrengingsverhoudingen zijn niet gericht op snelheid maken op de snelweg, maar juist op soepel kruisen op binnendoor weggetjes, waarbij het opvalt dat ze zo mooi verdeeld zijn, dat je de rem nauwelijks hoeft te gebruiken: gas loslaten en evt. schakelen is voldoende. In combinatie met de zeer soepele vering met batteurs en frotteurs rondom en de hangmat-stoeltjes levert dit een heerlijk deinend eendje op. Echt een genot om mee te rijden. Om je acties nog iets meer zichtbaar te maken zijn richtingaanwijzers gebruikt zoals ze destijds in Nederland ook geleverd werden. Al met al is hij steeds meer beginnen te lijken op de door velen verafgoodde AZAM6…!
Het motortje heeft kortgeleden nieuwe zuigers en cylinders gekregen, de remmen werden ook aangepakt. Als je liever nooit een steeksleutel in je handen neemt, de geur van olie en benzine liever niet in je leven toelaat en regelmatig een doekje met conserveringsmiddel ter hand nemen vervelend vindt: niet aan deze eend beginnen, we hebben veel leuke modernere eendjes voor je staan. Als je hardcore eend wil rijden, dan is dit je ride, want wegens teveel auto’s/ te weinig tijd mag hij plezier gaan maken met een volgende eigenaar.