Meer info volgt.
Stel je voor dat je nu een dagelijkse auto, laten we zeggen een Citroën C3 uit 2013, in de schuur zou zetten. Voor later. Grote kans dat weinig mensen je begrijpen. Toch werd dat decennia geleden heel vaak gedaan. Zoals met deze Dyane. In ’81 had hij al twee eigenaren in Terneuzen gehad, de laatste besloot hem na enige tijd in de schuur te zetten. Pas in 2014 kwam hij daar weer uit. Voor de C3 uit het voorbeeld zou dat dan dus in 2057 zijn.
Bijna 25 jaar geleden werd de Burton ontworpen. Een kunststof body met klassiek sportieve looks op het onderstel van een eend. Zelf bouwen was het leukst. In de kleur, met de details en in het model dat je zelf mooi vond.
Vroeger had ik er al eens een, waar ik vreemd genoeg nooit op gereden heb. Ik verkocht hem om de opbrengst te laten bijdragen aan mijn eerste eend. Maar toen ik een paar weken geleden een auto kocht stond deze Puch MV50 in de schuur, ik kwam in de verleiding.
Project voor de handige liefhebber, chassis en carrosserie in orde, geen laswerk meer, interieur netjes, exterieur deel met de hand geschilderd, remmen en wat andere techniek hebben aandacht nodig.
Een origineel Nederlands geleverde Traction Avant, dat kom je niet heel veel tegen. En dan ook nog een 6-cilinder. Helemaal gerestaureerd? Nee, alleen technisch gereviseerd en 20 jaar geleden eens herspoten. Hij heeft zelfs het originele interieur nog! En de historie is geheel beschreven.
In 2009 verkochten we deze eend al eens. Toen had hij 23.000km gereden. Hij heeft twee eigenaren gehad, die beide op hun manier goed voor de auto zorgden.
Het eendje was al 24 jaar in bezit bij een klant van ons en was daarvoor van haar oma. Ooit werd hij vertroeteld en stond hij binnen. De laatste jaren was daar geen mogelijkheid meer voor en stond hij een beetje te verpieteren. Soms komen er dingen in je leven voorbij waardoor je niet genoeg aandacht voor je eendje kunt hebben. Dus kregen we de vraag of we hem naar een nieuw fijn leven wilden begeleiden.
In België geproduceerde eendjes hebben altijd onze speciale aandacht. Zeker als ze dan ook nog een origineel Nederlands kenteken (ONK) hebben. De modellen uit de fabriek in Vorst hebben leuke specifieke details, bijvoorbeeld in de verlichting.
In de Alpen, ten zuidoosten van Grenoble, vlakbij les Deux Alpes, vind je een berg genaamd La Meije. Ook wel "vinger van God" genoemd. Zal de vinger naar de hemel of naar elders wijzen?
Regelmatig vinden we leuke R4’s. In Frankrijk, Spanje of Servië. Deze rode GTL – met de vlotte motor - vonden we in ’17 in Belgrado. We haalden hem hierheen, maakten hem technisch klaar en verzorgden een NL-kenteken. Nu, 7 jaar en 90.000km verder hebben we hem weer terug.
In het voorjaar van ‘61 introduceerde Citroën een nieuw model tussen de populaire 2cv en DS, de Ami 6. Met de groeiende economie en emancipatie, richtte Citroën zich steeds meer op vrouwelijk klanten. De Ami 6 werd onder de aandacht gebracht als vriend van de Franse dames, met een specifieke “Pour Vous Madame”-campagne. De brochure had zo voor Parijse mode kunnen zijn, fraai gefotografeerd en gestyleerd.