16 04 2015

Citroën H ’54 Coccinelle

Net binnen uit Zuid-Frankrijk, dus maar gauw wat foto’s om de vreugde te delen. Hij stond een uurtje voor ons pand en er klikten al heel wat camera’s, we kwamen ‘m zelfs al elders op FB tegen. Van de derde eigenaar hebben we dit ruimtevaartuig kunnen kopen. De man kocht ‘m in ‘90 en gebruikte ‘m niet heel vaak, maar verzorgde ‘m des te beter! Hij is echt nog in prachtige originele staat, met mooie doordachte details. Maar wat is het dan precies?

Het is een camper op basis van een Citroën H pick up uit ‘54. Deze H werd nieuw gekocht door M. Leroy, waarna hij de tijd nam om een camper-ontwerp te maken dat helemaal naar zijn zin was. Met de gedetailleerde tekeningen ging hij naar de firma Le Bastard in de buurt van Rouen, bekend om zijn excentrieke automobiele bouwsels voor de Tour de France-karavaan. In ‘57 was hij klaar en kreeg de naam Coccinelle 3, z’n vorm zal er mee te maken hebben gehad –of de natuurlijke versie van de kever en die van VW nummer 1 en 2 waren vertelt het verhaal tot nu toe nog niet. Voor zover de voorgaande eigenaren en wij hebben kunnen uitvinden is het het enig gebouwde exemplaar. Jaren geleden is al eens aandacht aan ‘m besteed in het Franse blad Rétroviseur en er is zelfs een schaal-modelletje van in de handel!

Een koelkast, keuken, 2 ruime slaapplekken, behoorlijk veel ramen en daklichten, veel opbergruimte en een aparte badruimte met ingenieus toilet: hij heeft het allemaal. De carrosserie is een stuk breder dan die van de standaard-H en de lengte is ook behoorlijk aangepast, bij een ongewijzigde wielbasis. Je gaat eigenlijk met een rugzak op reis. Het front heeft een fraaie fifties-stijl, maar de kont maakt ‘m echt uniek qua vorm -een soort slankere, Franse versie van de Airstream.

In ‘80 verkocht M. Leroy ‘m aan iemand in departement Hérault, hij liet de auto in een iets ander kleurenschema herspuiten, maar bracht verder nagenoeg geen wijzigingen aan. In totaal hebben de 3 eigenaren er slechts 26.000 vakantie-kilometers opgezet. Daarbij is hij echt heel netjes onderhouden; het is de eerste HY die we uit Frankrijk binnenkrijgen die op een kleinigheid na gelijk door de APK kan en goed en recht remt! Overigens heeft hij al een nieuwe, Nederlandse eigenaar…